Dé specialist voor alle vechtsportartikelen

Een 100% Belgisch bedrijf.

6 tips om beter te gaan touwspringen?

14 december 2018 | Advies, Cardio
Geschreven door : Tim Penasse

Touwtje springen is één van de oudste en nuttigste onderdelen van een boks workout. Waarschijnlijk omdat het relatief makkelijk te doen is, en omdat het een super goede training is om je uithoudingsvermogen te verbeteren.

Volgens het Cooper Aerobic Institute in de Verenigde Staten staat 15 minuten touwtje springen gelijk aan 30 minuten hardlopen. Maar naast het aerobe voordeel heeft touwtje spingen ook een positief effect op je spiervermogen. In één beweging train je je beenspieren, enkels, kuiten, ... allemaal spieren en onderdelen van je lichaam die een belangrijke rol spelen bij het voetenwerk en het bewegen in een ring, of dit dan voor het trainen is of voor wedstrijden.

Er zijn heel wat dingen waar je rekening mee moet houden als je van touwtje springen een vast onderdeel van je workout wil maken. Wij sommen enkele van de belangrijkste voor je op.

 

Kies het juiste springtouw

Er zijn heel wat verschillende soorten springtouwen. Neem liefst een touwtje wat toch een beetje gewicht heeft. Dan hebben we het niet per sé over gewichtjes in de handvaten maar bijvoorbeeld een springtouw gemaakt uit echt touw zal nooit zo vlot springen als een speed rope wat meestal een dun stalen touwtje heeft.

Een speed rope heeft de laatste jaren veel aan populariteit gewonnen en dat heeft deels ook te maken met dat deze touwtjes bij sporten als crossfit gebruikt worden. De handvaten zijn heel licht en het touwtje dun maar zwaait toch heel makkelijk rond. Een super combinatie dus en voor ons toch wel een favoriete keuze, of je nu beginnend bent en je techniek nog moet leren ... maar ook als je al ervaren bent en lekker veel snelheid wil maken of zelfs wil combineren met double unders (1 keer in de lucht springen & het touwtje 2 keer onderdoor laten gaan).

 

Touwtje op maat maken

Uiteraard, om goed te kunnen springen, moet je springtouw de juiste lengte hebben. Dit kan op verschillende manieren.

  1. Onder je oksels : Ga met je voeten samen staan en klem het middelpunt van je springtouw onder je voeten. Strek het touwtje uit en maak het touwtje op zo’n lengte dat de onderkant van de handvaten tot in je okselholte komen. Je hoeft je oksel niet per sé kunnen aan te tikken maar je moet zeker in de buurt komen.

  2. Onderarmen horizontaal : Ga met je voeten samen staan en klem het middelpunt van je springtouw onder je voeten. Nee het touwtje vast in je handen en draai je handpalm naar boven. Je houdt nu je ellebogen tegen je lichaam en je strekt het touwtje uit. Als je onderarmen horizontaal zijn of net een iets kleinere hoek, is je touwtje goed op lengte. Wordt de hoek van je elleboog groter, dan maak je je touwtje waarschijnlijk te kort.

Zorg er zeker voor als je je touwtje op maat maakt dat je eerst een tijdje springt, desnoods zelfs 2-3 lessen, vooraleer je het touwtje echt gaat afknippen. Zo blijft er eventueel nog wat ruimte voor aanpassing als je ervaart dat het springtouw nog niet helemaal goed is afgesteld.

 

Float like a butterfly

Aan de slag nu! Je hebt vast de bekende spreuk van Muhammed Ali wel eens gehoord : Float like a butterfly, sting like a bee. Zweven als een vlinder dus. Zorg ervoor als je gaat springen dat je steeds op de bal van de voet beweegt. Je hielen blijven dus van de grond, tenzij dit een speciaal onderdeel van je workout vormt om behendigheid te verbeteren.

Probeer zoveel mogelijk veerkracht in je sprong te houden, als een soort katapult die zich telkens opspant en weer wegschiet. Keer op keer op keer op keer ...

 

Ritme en hoogte

Als je al ervaren bent kun je natuurlijk oneindig variëren in ritme. Tempo-versnellingen, sprintjes, cooling down, ... ga maar lekker los. Maar als je nog een beginnende sporter bent is het vooral aan te raden om steeds hetzelfde ritme aan te houden. Hoe meer je varieert in temo, hoe zwaarder het namelijk wordt en hoe hoger de kans op fouten ligt.

Je kan bijvoorbeeld ook je sprongen per minuut tellen. Zo kun je binnen je workout kijken of je hetzelfde ritme goed aan het aanhouden bent.

Naast ritme/snelheid, is ook hoogte een belangrijk aspect. Spring zeker niet te hoog en probeer je benen niet té veel te plooien. Je springtouwtje is vaak maar enkele millimeters dik, dus het is nergens voor nodig om 15 of 20 centimeter van de grond te springen. Laat je achillespees zijn werk doen en laat je voeten door de veerkracht hooguit enkele centimeters van de grond komen.

Hoe hoger je springt, hoe meer energie je verbruikt. Die energie is kostbaar en zul je in de rest van je training nog kunnen gebruiken!

 

Handen en polsen

Niet alleen je benen, voeten, enkels en achillespees moeten stevig aan de bak ... ook de positie van je handen en het correcte gebruik van je polsen zorgt er voor dat je heel “ontspannen” zult gaan springen.

Houd je handpalmen naar boven gekeerd en liefst nog lichtjes naar binnen gekanteld. Neem de handvaten van je springtouw lichtjes vast. Ga zeker niet te hard knijpen in de handvaten want dit gaat je polsen en onderarmen onnodig verkrampen.

Daarnaast is het belangrijk dat je polsen heel soepel gaan ronddraaien. Ook al denk je misschien dat je onder- en bovenarmen of zelfs je schouders het touwtje doen ronddraaien, het zijn echter je polsen die het meeste werk op zich nemen door kleine draaiende bewegingen te maken.

 

Tijd geven

Maak je niet te druk als het touwtje springen geen natuurlijk talent van je is. Niet iedereen is geboren met de coördinatie of het ritme van een top-atleet.

Net zoals je hebt moeten leren kruipen voor je kon stappen of lopen, zul je ook dit onderdeel van je workout stelselmatig moeten opbouwen en de tijd zijn werk moeten laten doen.

Concentreer je iedere workout weer op een ander onderdeel : de hoogte van je sprong, je ritme, de positie van je handen, ... en je zult zien dat je na enkele weken al grote sprongen voorwaarts hebt gemaakt. You see what I did there ;-)

 

Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes om het touwtje spingen onder de knie te krijgen. Laat ons via onze socials weten hoe je vorderingen maakt en deel dit bericht voor al je vrienden. Je kent vast wel meer mensen die nog wat tips kunnen gebruiken.

goed springtouw nodig?